Finland och sånt

hej hopp gummisnopp,
först vill jag bara säga att ni är lyckliga jävlar som är hemma i sverige och inte behöver förstå vad "muokkaa" är och vad näytä betyder, menyerna är på finska, och jag kan i princip bara vad sluta och mamma är , ja så illa är det!

Nu ska jagf berätta lite om hur jag inte lärde mnig finska:

Mamma och Pappa träffades i Paris (klyshigt va?!) och på bussen som båda satt i gav pappa mamma ett äpple, detta var det charmigaste någon någonsin gjort för mamma så hon blev kär, de fick barn, pappa var 25, mamma var 19, på bussen hamnade pappa för att bhan var sjuk, skulle åka hem från en tågluff och mamma var där med en kompis, på något sätt följde mamma med pappa till Sverige och mamma fick tvillingar, mina systrar, anna och kira.
åren gick och sen kom jag oplanerad och ej önskad, och nu säger min syster att hela detta är fel, och att de brevväxlade först och jada jada, men vafan spelar det för roll, när man är 19 år ska man inte ta allt man äger, skaffa tvillingar, man och flytta till sverige, men jag tackar mamma för det ändå, hon är ju trots allt bästa mamman ever, och jag har henne som förebild, att medans man har 3 barn kunna fulklfölja sin utbildning och bli professor inom ADHD hos äldre, hon var ju sjuk stark och jag har även min kära fader som förebild, att vara 25, åka och hälsa på en näst intill okänd tjej, träffa föräldrarna och knappt kunna prata med någon, det är starkt, och sedan att lyckas få hem tjejen och ta ut nattjobb och sedan ändå ta ut en bra pappaledighet, så att mamma kunde göra det hon verkligen ville, när jag var liten fick jag aldrig lära mig finska, för mamma kunde svenska vid det här laget, 1994, men då, 1985 kunde hon inte det, hon pratade därför mycket finska med mina systrar sådeså!

nu när jag är här i Finland, mitt ena hemland, för det är det, jag tycker att jag är lika mycket finsk som svensk, även om jag ibland, och för det mesta känner mig som en främling i Finland, och läser bitterfittan så kan jag känna igen mig, men inte personligen, min uppväxt har varit ganska jämställd kan jag tycka, även om mina lådor var fyllda av barbies och dockor som man skulle mata, men ja, nu blev ju detta en snyftig och blödig text, palla det

men jag tänkte bara säga att min progg-kommunist-pappa och min miljömupps-mamma är de bästa föräldrarna i världen!

kommer hem snart, här är fint, snö-frostigt och alla träd är fita (av frost), ni kan inte föreställa er hur fint här är såhär års, antagligen bara ni som bor i lappland kan se det framför er!


hejdoo
och good fot you om du palla läsa hela texten.. hihiiiiiiiiiiiii

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback